Сторінка психолога

8 лютого на базі ліцеї було проведено тренінг «Модель психологічної стійкості громад». Проєкт “Надання послуг з психосоціальної підтримки в Сумській області” реалізується ГО “Центр громадських ініціатив “Інтелект Сумщини” за підтримки Міжнародної організації з міграції. Дякуємо тренерам Литвиновській Вікторії та Шкурко Олені.


В рамках річного плану роботи з педагогічними колективом закладу практичним психологом Рєзнік Вікторією було проведено арт заняття спрямовано на поповнення емоційного ресурсу та розглянуто вправи для стабілізації емоційного стану особистості.


В рамках проєкту ” Завжди поруч” на ранковій зустрічі з педколективом було проведена підготовка до робочого тижня. Темою зустрічі було ” Відновлення власного емоційного ресурсу “. Практичним психологом було надано рекомендації та проведено арт вправи для відновлення емоційного ресурсу особистості.

Як оцінити батьками шкільні успіхи своїх дітей
Правило 1: заспокойтеся. Сконцентруйте свою увагу на диханні: один, два,… десять… Відчуйте спокій, рівновагу. Згадайте про свої колишні “успіхи”.”Постійте в черевиках” своєї рідненької дитини. А тепер можна починати розмову, а може… допомогти розібратися у складній теоремі, а може… Пам’ятайте, що спілкування в люті, роздратуванні – все одно що включити в автомобілі “газ” і натиснути на гальма.
Правило 2: не поспішайте. Старий, вічний педагогічний гріх. Ми очікуємо від дитини все і зараз. Ми вимагаємо негайних успіхів, іноді не отримуємо їх, але при цьому не уявляємо, ж нашкодили. Нам потрібно, щоб дитина вчилася сьогодні добре, ми примушуємо її – вона вчиться, але стає зубрилкою й не навидить учіння, школу, а може й …вас.
Правило 3 : безумовна любов. Ви любите свою дитину, незважаючи на її успіхи в школі. Вона відчуває вашу любов, і це допомагає Ш бути впевненою в собі, подолати невдачі. А як же ставитися до невдач?..вони вас засмучують…та й годі.
Правило 4 :не бийте лежаяого. Два бали, а для когось і вісім балів – достатнє покарання, тому недоцільно двічі карати за одні й ті ж помилки. Дитина очікує від батьків не докорів, а спокійної допомоги.
Правило 5 : щоб позбавити дитину недоліків, намагайтеся вибрати один – той, якого ви хочете позбавитися найбільше, і говоріть тільки про нього.
Правило 6 : вибирайте найголовніше, порадьтеся із дитиною, почніть з ліквідації шкільних труднощів, найзначущіх для неї самої. Але якщо вас обох турбує, наприклад, швидкість читання, не вимагайте одночасно й виразності, і переказу.
Правило 7 – головне: хваліть – виконавця, критикуйте – виконання. Дитина схильна будь-яку оцінку сприймати глобально, вважати , що оцінюють всю її особистість. Вам під силу допомогти відокремити оцінку особистості від оцінки її роботи.
Правило 8 – найважче: оцінка має порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та неуспіхами сусідського Івана
Правило 9 : не скупіться на похвалу, будуючи стосунки із своєю дитиною, не орієнтуйтеся тільки на шкільні оцінки. Нема такого двієчника, якого нема за що похвалити.
Правило 10: визначне в морі помилок острівок успіху, на якому зможе втриматися, вкорінюватися дитяча віра в себе і в успіх навчальних зусиль. Оцінювати дитячу працю слід досить індивідуально, тактовно. Саме за такої оцінки в дитини нема ні ілюзії повного успіху, ні відчуття повної невдачі.
Правило 11: ставте перед дитиною конкретну та реальну мету, і вона спробує її досягти. Не спокушайте дитину метою, якої неможливо досягти.
Правило 12: не рвіть останню нитку. Досить часто дорослі вимагають: щоб зайнятися улюбленою справою ( хобі), дитина повинна виправити свою успішність у навчанні. В ряді випадків така заборона має стимульний характер і справді спонукає дитину до навчання. Так буває тоді, коли справи з навчанням ще не зовсім запущені й до нього ще є інтерес. Якщо ж його вже нема, а в дитини є хобі, галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко підтримувати, бо це та ниточка, за яку можна витягнути дитину до активного життя в навчанні. Щоб усі правила виявилися ефективними, необхідно їх об’єднати: дитина має бути не обєктом, а співучасником своєї оцінки. її слід навчати самостійно оцінювати свої досягнення. Вміння себе оцінювати -необхідний компонент уміння вчитися, головного засобу подолання труднощів у навчанні.
Ресурси позитивного батьківства: “Як стабілізувати себе та попередити емоційне вигорання”
Про складнощі батьківства не прийнято говорити і, тим більше, –
ділитись суперечливими відчуттями, мовби визнаючи, що батьківство – не завжди любов, радість чи гордість за досягнення дитини… що від нього теж можна втомитися. Відчути спустошення,
сум, роздратування…
Також не прийнято говорити і про емоційне вигорання батьків.
Діти також відчувають емоційну відстороненість значущих для
них дорослих і намагаються всіма способами змусити їх «вийти»
з такого стану, застосовуючи, в тому числі, небажану батьками
поведінку (вередування, суперечки, істерики тощо). Відтак емоційний стан батьків лише погіршується.
За даним посиланням ви можете ознайомитись  з порадами , які допоможуть вам попередити емоційне вигорання, у цей не легкий для всіх час    https://www.unicef.org/ukraine/media/16851/file
Потрібно  пам’ятати що перш за все: Щасливі батьки – щасливі діти,
а не навпаки!

Психологічна допомога під час війни: список ресурсів
Війна виснажує нас фізично та психологічно. Попри те, що  психіка людини здатна адаптуватися під будь-які складнощі, кожен день бойових дій у рідній країні пережити надзвичайно складно. У цей непростий час варто підтримувати себе, рідних та близьких. Це життєво необхідно для того, щоб зберегти здоров’я – фізичне та психологічне.
Корисні ресурси, де кожен може знайти потрібну психологічну підтримку:
🔹EdCamp cпільно з Інститутом Травми проводять вебінари з психологічної допомоги під час війни – https://bit.ly/3wX166P
🔹Серія інформаційних відео матеріалів “Психологічна турбота від Світлани Ройз” – https://bit.ly/3u0ksGr
🔹Вебінар «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій» від ДНУ «Інститут модернізації та змісту освіти» спільно з ГО «Ла Страда-Україна» та за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) – https://bit.ly/3uLtdmD
🔹Петро Чорноморець про те, як повернути дітей до школи. Платформа емоційної підтримки МОН – https://bit.ly/3tZlxhG
🔹Окремі відео стосовно психологічної підтримки учнів від Освітнього Хабу – https://bit.ly/3LxXBHZ
🔹Щоденні онлайн-зустрічі з сертифікованими психологами Асоціації інноваційної та цифрової освіти – https://bit.ly/3Nz3FSm
🔹«Вчитель і дитина, що зазнала наслідків війни: покрокова інструкція взаємодії» Вебінар від Всеосвіта – https://bit.ly/3K4hl5C
🔹Групи підтримки “Поруч” для підлітків, батьків та психологів від ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки України – https://bit.ly/3DG4Cnl
Як розмовляти з дитиною про війну:
🔹Посібник “Як підготувати дітей до можливих надзвичайних ситуацій” (Авторка Світлана Ройз) – https://bit.ly/3iVFjUR
🔹Пам’ятка з порадами для вихователів по роботі з дітьми-біженцями – https://bit.ly/3iYbtzc
🔹Пам’ятка “Як розмовляти з дітьми про війну” від Національної мережі з боротьби з дитячими травматичними стресами – https://bit.ly/3DDsLuP
🔹Конспект ресурсів і стратегій для підтримки сімей та дітей військовослужбовців – https://bit.ly/3uQfmeQ
🔹Добірка статей від Освіторія про те, як навчати учнів під час війни – https://bit.ly/3J0GME7
🔹Статті на тему психологічної допомоги в рамках освітнього процесу під час війни від порталу Педрада – https://bit.ly/3iTBakf
🔹Телеграм канал “Підтримай дитину” з ресурсами, техніками та порадами – https://bit.ly/3J4riyK
Якщо ви хочете почитати, аби відволіктися та заспокоїтися:
🔹Безкоштовний доступ до читання та слухання книжок у мобільному додатку від Yakaboo – https://bit.ly/3i3gN3R
🔹Безкоштовні дитячі аудіокниги від АБУК – https://bit.ly/3tUM5iL
🔹Українська цифрова бібліотека пропонує сучасні та класичні літературні твори вітчизняних та закордонних авторів – https://bit.ly/3t8GPc1
🔹Електронні дитячі книги від Видавництва Старого Лева – https://bit.ly/3q2ZX9y
🔹Добірка дитячих книг від українських видавництв – https://bit.ly/3MKMuwT

Як пережити кризу та зберігти спокій
Будьте поруч із людиною, яка потребує допомоги
Психологічна допомога необхідна тим, хто відчуває стрес від щойно пережитої чи поточної важкої кризової події.
Про це інформує МОЗ.
Щоб бути готовим подолати будь-яку кризу самостійно, а також вміти надати психологічну підтримку іншим, необхідно керуватися такими правилами:
  • будьте поруч із людиною, яка потребує допомоги. Залишаючись поряд, ви можете допомогти відновити почуття впевненості та безпеки;
  • активно слухайте. Важливо уважно вислухати людину, щоб допомогти їй пережити подію, що травмує;
  • поважайте та визнавайте почуття людини;
  • виявіть турботу та надайте практичну допомогу. Наприклад, корисно буде зв’язатися з кимось, хто може побути з постраждалим.
Під час кризової ситуації людина може відчувати або переживати:
  • страх;
  • ступор;
  • плач;
  • істерику;
  • панічну атаку;
  • нервове тремтіння;
  • агресію.
Як допомогти в таких ситуаціях — в інфографіці МОЗ.

Корисні поради для батьків, як зменшити стрес і тривожність у дітей та зробити їх щасливими — підготували в UNICEF Ukraine
Релаксація для батьків та  дітей удома, щоб зменшити стрес і тривогу

Одним із важливих пріоритетів в роботі закладів освіти є забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу. Усі учасники освітнього процесу потребують психологічної підтримки і допомоги. До відома та використання в роботі лист МОН України №1/3737-22 від 29.03.2022 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні».
Лист МОН України  від 02.04.2022 №1/3845-22 «Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період воєнного стану в Україні»
Психологічна турбота про дітей під час війни


З огляду на існуючу загрозу психічному здоров’ю учасників освітнього процесу внаслідок збройної агресії російської федерації, команда МОН створила методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій» для педагогічних працівників, психологів і соціальних педагогів закладів освіти.

«Жорстока війна в Україні безперечно стала стресом для всіх учасників освітнього процесу. Наше завдання – забезпечити належні умови для психологічного здоров’я кожного. Важливу роль відіграє психологічна служба системи освіти, яка має забезпечувати своєчасне, систематичне надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу. Освітяни та здобувачі освіти гідно тримають освітній фронт, тому система освіти має значні можливості для допомоги учасникам освітнього процесу», – зазначив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.
Методичні рекомендації містять такі розділи:
  • перша психологічна допомога: загальна характеристика об’єкту, етапів і психологічних заходів;
  • порушення психічних процесів і ознаки, надання першої психологічної допомоги;
  • протоколи надання першої психологічної допомоги під час переживання негативних психічних реакцій і станів;
  • алгоритм телефонного консультування;
  • корисні матеріали щодо надання першої психологічної допомоги;
  • інформація про психологічну допомогу в умовах війни обласних центрів психологічної служби;
  • техніки емоційної регуляції.
З матеріалами можна ознайомитися за наступним посиланням:



18 листопада Україна, як і вся європейська спільнота, відзначає Європейський день захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства. Нажаль, це явище досі є трагічною реальністю нашого суспільства. За даними Національної поліції України за 2020 рік від сексуального насильства постраждало 410 дітей. Це лише ті злочини, про які стало відомо. На жаль, реальних випадків значно більше.

🎬Сьогодні для вас відео, в якому постраждалі розповідають свої історії. Ці люди пережили в дитинстві сексуальне насильство. Тоді ніхто не втрутився, щоб допомогти їм. Багато таких злочинів здійснюються завдяки мовчанню. Ми закликаємо кожного, хто знає про насильство НЕ МОВЧАТИ!

❗Повідомте про злочин в поліцію – 102

Можливо, саме ви можете врятувати дитину.

❗Якщо ви підозрюєте сексуальне насильство над дитиною і не знаєте, що робити – зателефонуйте нам – 093 063 53 43

Насильству над дитиною немає жодного виправдання!


Ухвалення 16 листопада 1995 року Декларації принципів терпимості, поклало початок відзначенню у всьому світі Міжнародного дня толерантності. Свято покликане шанувати рівність всіх людей, не залежно від походження, кольору шкіри, етносу, національності, релігійних вподобань, гендерної ідентичності чи світогляду. Варто пам’ятати, що толерантність ‒ це терпимість до іншого світогляду, способу життя, поведінки, культури і звичаїв. У цей день як ніколи актуальним є гасло «Усі різні ‒ усі рівні», яке вже давно стало символом толерантності та шанування різноманіття.


У період з 25 листопада по 10 грудня в Україні проводиться щорічна Всесвітня акція «16 днів проти насильства», яка з 1991 року офіційно підтримується міжнародною спільнотою.

Метою цієї кампанії є привернення уваги громадськості до проблем гендерно зумовленого насильства.

Корисні поради !

Особа, яка постраждала від насильства в родині, може звернутися до:

  • управлінь та відділів у справах сім’ї, молоді та спорту обласних та районних державних адміністрацій;
  • відповідних підрозділів органів внутрішніх справ – дільничних інспекторів міліції, а якщо це стосується дитини, то до кримінальної міліції у справах дітей;
  • центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
  • центрів соціально-психологічної допомоги;
  • центрів медико-соціальної реабілітації жертв насильства в сім’ї;
  • неурядових організацій, які працюють у сфері запобігання насильству в сім’ї;

Слід пам’ятати, що відмова у прийняті заяви не допускається!

У випадку насильства в сім’ї, внаслідок якого Вас побили й Ви отримали тілесні ушкодження, необхідно:

  1. Викликати дільничного інспектора (при цьому обов’язково має бути складено протокол про факт насильства в сім’ї);
  2. Дільничний інспектор виносить постанову (направлення) про призначення експертизи.
  3. Постраждала особа з направленням і документом, який посвідчує особу (паспорт), відвідує установу, яка проводить судово-медичну експертизу.
  4. За результатами експертизи видається експертний висновок (надсилається органу, який видав направлення на її проведення). За наявності направлення на проведення експертизи від працівника органу внутрішніх справ експертиза проводиться безкоштовно.
  5. Якщо у висновку судово-медичної експертизи встановлено, що внаслідок насильства в сім’ї особа отримала тілесні ушкодження (середньої тяжкості, тяжкі) органом внутрішніх справ порушується кримінальна справа.

У разі відсутності направлення посадової особи органу внутрішніх справ постраждала особа має право самостійно звернутися за призначенням судово-медичної експертизи, яка проводиться за плату

Для цього необхідно: звернутися до установи судово-медичної експертизи. Отримання внаслідок насильства в сім’ї тілесних ушкоджень є підставою для порушення кримінальної справи та притягнення особи, яка вчинила насильство, до кримінальної відповідальності.

Так, Кримінальним кодексом України встановлено відповідальність за:

  • завдання умисних середньої тяжкості тілесних ушкоджень (стаття 122);
  • завдання умисних легких тілесних ушкоджень (стаття 125);
  • побої і мордування (стаття 126).

Відповідно до статті 27-ї Кримінально-процесуального кодексу України справи про злочини, передбачені статтями 125-ю та частиною 1 статті 126-ї (побої) Кримінального кодексу, порушуються за скаргою потерпілого.

Відповідно до чинного законодавства експерту забороняється розголошувати без дозволу прокурора, слідчого, особи, яка провадить дізнання, суду дані, які стали йому відомі під час проведення експертизи, та повідомляти її результати будь-кому, крім особи (органу), що призначила експертизу (пункт 2.3.3. Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.98 №53/5).

Якщо Ви звернулися за медичною допомогою, обов’язково розкажіть лікарю як отримана травма. Лікар зафіксує це в медичній картці, що надалі стане доказом в суді про характер отриманих ушкоджень.


Національна дитяча гаряча лінія           

у будні дні з 12:00 до 20:00

0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів)

Короткий номер 116 111 (безкоштовно з мобільних телефонів)



Психологічна аптечка на час карантину


Психологічний Інтернет


Сімейні радники


Профілактика торгівлі людьми

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *