Освіта дітей з особливими потребами (програми)
У 2024-2025 навчальному році на бізі Конотопського ліцею №13 функціонують два інклюзивних класах: 5-Б та 11 клас
Положення про команду психолого-педагогічного супроводу
Що таке інклюзивна освіта?
Інклюзивна освіта дає можливість усім учняму повному обсязі брати участь у житті колективу дитячого садка, школи, дошкільному та шкільному житті.
Інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна освіта — це процес, у якому школа намагається відповідати на потреби всіх учнів, вносить необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівні можливості.
ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:
- Діти навчаються разом у звичайній школі.
- Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.
- Діти отримують можливість жити разом з батьками.
- Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
- Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.
- У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.
- Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.
Переваги для дітей без особливих потреб:
- вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
- вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
- вчаться співробітництву;
- вчаться поводитися нестандартним чином, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Переваги для родин:
- Батьки отримують інформацію про типовий і атиповий розвиток дітей.
- Родини одержують підтримку з боку інших батьків.
- Батьки беруть активну участь у визначенні навчальних цілей і завдань для дітей.
- Всі батьки стають частиною шкільної спільноти.
Переваги для вчителів та інших фахівців:
- Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
- Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що допомагає їм ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
- Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) навчаються працювати в команді.
Інклюзія враховує потреби дітей,створюються спеціальні умови, підтримканеобхідні учням і вчителям для досягнення успіху.
Контингент дітей з особливими освітніми потребами школи:
- У нашій школі станом на 01.09.2022 р. за інклюзивною формою навчається 1 учень у 9 класі.
Щоб влаштувати у школу та дитячий садок дитину з особливими освітніми потребами, потрібен висновок інформаційно-ресурсного центру (ІРЦ), яким рекомендовано інклюзивне навчання.Обстеження дітей відбувається виключно з ініціативи батьків та за наявності наступних документів:
· Свідоцтва про народження дитини;
· Картки стану здоров’я і розвитку дитини;
· Характеристики з навчального закладу, у якому перебуває дитина.
Детально про функції вчителя та асистента вчителя в інклюзивному класі
Вчитель: планує та організовує урок, координує спільну роботу, формує систему стосунків, оцінює успішність учнів, контролює виконання ІПР, інформує батьків.
Асистент вчителя:
- Організаційна ф-я: допомагає організовувати освітній процес; допомагаю учню з особливими освітніми потребами; спостерігає за дитиною.
- Навчально-розвиткова ф-я: допомагає дітям опановувати матеріал; дбає про соціальну адаптацію; сприяє розвитку та розкриттю здібностей.
- Діагностична ф-я: вивчає особливості діяльності і розвитку дитини; оцінює виконання ІПР.
- Прогностична ф-я: надає пропозиції щодо корегування ІПР.
- Консультативна: консультує батьків та вчителя/ів.
Інклюзивне середовище в школі створює команда спеціалістів:
- заступник директора з навчально-виховної роботи;
- вчитель;
- асистент вчителя;
- практичний психолог;
- медичний працівник школи.
У Конотопському ліцеї №13 створені сприятливі умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами, крім дітей-інвалідів, які рухаються на кріслах колясках (відсутні пандуси та спеціально обладнані туалети)
Конотопська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13 у 2019-2020 н.р. може надавати освітні послуги дітям з особливими освітніми потребами за наступними навчальними програмами:
- Типова освітня програма початкової освіти для спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класів з інтелектуальними порушеннями (Наказ МОН України № 917 від 02.07.2019)
- Типова освітня програма початкової освіти для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами (Наказ МОН України №814 від 26.07.2018)